Czy wiesz, że...?

Transport w Europie generuje 25% całkowitej emisji dwutlenku węgla. Największa jego część, bo aż 72%, pochodzi z transportu drogowego, do którego zaliczają się m.in. samochody osobowe i ciężarówki.

Kolej zaś odpowiada jedynie za 0,5% emisji. Negatywny wpływ na środowisko samych tylko samochodów osobowych jest o około 120 razy większy niż kolei. Transformacja sektora jest konieczna, dlatego zrównoważony rozwój transportu to jedno z założeń Europejskiego Zielonego Ładu.

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych

Transport kolejowy jest jednym z najbardziej energooszczędnych sposobów przemieszczania ładunków. Lokomotywy kolejowe zazwyczaj są napędzane energią elektryczną, co oznacza, że emitują mniej gazów cieplarnianych na kilometr przewożonego ładunku niż samochody ciężarowe czy samoloty.

Tankujemy lokomotywy spalinowe z dodatkiem biokomponentów do paliwa w ilości minimum 5%. Wdrożyliśmy działania mające na celu maksymalizowanie przewozów trakcją elektryczną, tym samym ograniczając użycie lokomotyw spalinowych.

Redukcja kongestii drogowej

Przemieszczanie się ładunków pociągiem przyczynia się do ograniczenia korków i zatorów na drogach, co z kolei wpływa na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych przez samochody i inny ruch drogowy.

Ograniczenie hałasu

Kolej jest jednym z najciszej działających środków transportu. Ograniczenie hałasu ma pozytywny wpływ na zdrowie i poziom komfortu życia zarówno ludzi, jak i dzikich zwierząt. Ograniczony hałas związany z transportem kolejowym ma również pozytywny wpływ na roślinność w pobliżu linii kolejowych.

Skalowalność

Transport kolejowy może przewozić znacznie większe ilości ładunków niż samochody ciężarowe czy statki, co oznacza, że jest bardziej skalowalny i może przyczynić się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach